W bieżącym roku szkolnym Zespół Szkół Ekonomicznych uzyskał wsparcie finansowe w ramach rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica”.
Dyrektor Szkoły Irena Szynkarek wnioskowała o udział w Programie i zakup dwóch monitorów interaktywnych. Wysokość wsparcia finansowego dla szkoły z przeznaczeniem na zakup pomocy dydaktycznych wyniosła 9333,32 złotych, a organ prowadzący zgodnie z rozporządzeniem zapewnił wkład własny w wysokości 2 333, 34 złotych. Z tych środków zostały zakupione dwa interaktywny monitory, które doposażyły pracownie: chemiczną i geograficzną.
Nadrzędnym celem projektu jest doposażenie szkół w nowoczesne środki nauczania oraz wykorzystanie ich w procesie dydaktycznym. Upowszechnienie interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów wspomoże proces kształcenia uczniów w szkole oraz podniesienie kompetencje uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Do szczegółowych celów programu „Aktywna tablica” należy:
• rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
• kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym pracy zespołowej;
• rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
• wspieranie innowacyjnych metod pracy;
• wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
⇒ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/aktywna-tablica–edycja-2022-1
1. E-koordynator: Agnieszka Wojtkowiak-Kochańska
Zarządzeniem Dyrektora Szkoły na e-koordynatora programu „Aktywna tablica” w Zespole Szkół Ekonomicznych wyznaczona została Pani Agnieszka Wojtkowiak-Kochańska. Do zadań e-koordynatora należy opracowanie harmonogramu oraz koordynacja działań w zakresie stosowania TIK w szkole.
2. Nauczycielskie zespoły samokształceniowe:
• zespół nauczycieli przedmiotów ogólnych – Katarzyna Dworczak
• zespół nauczycieli przedmiotów zawodowych – Marcin Niedzielski
Cele i zadania powołanych nauczycielskich zespołów samokształceniowych:
1. Uczestnictwo w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu;
2. Organizacja lekcji z wykorzystaniem narzędzi TIK w nauczaniu i udostępnianie scenariuszy na stronie szkoły;
3. Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami;
4. Prowadzenie zajęć otwartych z wykorzystaniem TIK;
5. Uczestniczenie w szkoleniach i konferencjach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu;
6.Wsparcie Dyrektora oraz pozostałych nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem narzędzi TIK;
7. Przedstawienie sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie.
Lp. |
Działania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
1. |
Powołanie zespołu i wyznaczenie koordynatora programu |
Grudzień 2022r. |
Dyrektor Szkoły |
2. |
Przygotowanie planu pracy |
Grudzień 2022r. |
Koordynator , |
3. |
Przeprowadzenie zaplanowanych działań |
Zgodnie z planem |
Koordynator, zespół nauczycieli |
4. |
Stworzenie zakładki na internetowej stronie szkoły i zamieszczanie informacji o realizacji programu |
Na bieżąco |
Administrator szkoły |
5. |
Ocena realizacji zaplanowanych zadań |
Czerwiec |
Koordynator |
Głównym celem międzyszkolnej sieci współpracy jest wymiana doświadczeń i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania TIK podczas zajęć lekcyjnych.
W ramach „Aktywnej Tablicy” współpracujemy z następującymi szkołami:
1. Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Kasprowicza z Nietążkowie
Koordynator: mgr Ewa Nowacka – Wieczorek
2. Zespół Szkół nr 4 im. Powstańców Wielkopolskich w Lesznie
Koordynator: mgr Kamil Prozorowski
Udział w spotkaniach w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu:
Termin |
Udział w spotkaniu w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu |
E-koordynatorzy ZSE |
16.03.2023r g.17.00-19.15 |
Spotkanie organizacyjne sieci współpracy i samokształcenie nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. Omówienie narzędzia Genailly, |
Agnieszka Wojtkowiak-Kochańska, Marcin Niedzielski |
12.06.2023r. g.17.00-19.15 |
Wymiana doświadczeń na tematy pracy w programie Aktywnej Tablicy. Współczesne problemy technologiczne, sztuczna inteligencja i jej wpływ na rynek pracy; |
AWojtkowiak-Kochańska , M. Niedzielski |
19.06.2023r. g.16.15-17.00 |
Podsumowanie działań w programie Aktywna Tablica. Wykorzystanie TIK w metodach aktywizujących |
A.Wojtkowiak-Kochańska M. Niedzielski |
→ 1.03 2023 r. – Żołnierze Wyklęci – lekcję prowadziła Agnieszka Kochańska w klasie 3g. Zajęcia obserwował nauczyciel: Alicja Bortel
→ 27.01.2023 r . – Lekcja historii w klasie 2t przygotowana przez nauczycielkę A. Kochańską w ramach „Międzynarodowego Dnia Pamięci Ofiar Holocaustu”.
→ 15.03.2023 r. – Metoda projektu; nauczyciele uczestniczący: Monika Raczkowska, Justyna Groblewicz, Marcin Niedzielski, Dominika Grycz, Katarzyna Dworczak, Agnieszka Wojtkowiak-Kochańska.
Nazwa szkoły
|
Data
|
Temat lekcji otwartej |
Przedmiot |
Nauczyciel prowadzący |
Linki do scenariuszy |
Zespół Szkół Ekonomicznych |
2023-04-04 |
Zmiany w przemyśle na świecie |
Geografia |
Marcin Niedzielski |
|
Zespół Szkół Ekonomicznych |
2023-06-05 |
Rewitalizacja i działania proekologiczne |
Geografia |
Marcin Niedzielski |
|
Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Kasprowicza w Nietążkowie |
2023-04-20 |
Człowiek nietuzinkowy – zagubiony romantyk w świecie pozytywistów. Charakterystyka Ignacego Rzeckiego. |
język polski |
Danuta Krzystofik |
https://www.zspnietazkowo.pl/zsp.php?fstrona=projekty,aktywnatablica |
Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Kasprowicza w Nietążkowie |
2023-05-25 |
Czynniki wpływające na stan techniczny pojazdu. |
Planowanie realizacji procesów transportowych i spedycyjnych |
Jakub Grzelak |
https://www.zspnietazkowo.pl/zsp.php?fstrona=projekty,aktywnatablica |
Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Kasprowicza w Nietążkowie |
2023-05-30 |
Okrąg opisany na trójkącie. |
matematyka |
Jarosław Kuderski |
https://www.zspnietazkowo.pl/zsp.php?fstrona=projekty,aktywnatablica |
Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Kasprowicza w Nietążkowie |
2023-06-07 |
Pole równoległoboku i rombu. |
matematyka |
Magdalena Dudak |
https://www.zspnietazkowo.pl/zsp.php?fstrona=projekty,aktywnatablica |
Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Kasprowicza w Nietążkowie |
2023-06-16 |
Traktat wersalski |
Historia |
Małgorzata Marcinkowska |
https://www.zspnietazkowo.pl/zsp.php?fstrona=projekty,aktywnatablica |
Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Kasprowicza w Nietążkowie |
2023-06-16 |
Funkcja liniowa |
matematyka |
Barbara Szumacher |
https://www.zspnietazkowo.pl/zsp.php?fstrona=projekty,aktywnatablica |
Zespół Szkół nr4 im. Powstańców Wielkopolskich w Lesznie |
2023-05-18 |
Zastanowimy się, czy aktualne są słowa szesnastowiecznego poety dotyczące osób sprawujących władzę, porozmawiamy na temat dekalogu polityka, lidera… |
język polski |
Edyta Zarembska-Marciniak |
|
Zespół Szkół nr4 im. Powstańców Wielkopolskich w Lesznie |
2023-06-14 |
Dzienna rutyna oraz odczytywanie godzin w języku hiszpańskim |
język hiszpański |
Olga Piotrowska-Peña |
⇒ Ucho-narząd zmysłu, słuchu i równowagi – Monika Raczkowska
⇒ Układ oddechowy – Monika Raczkowska
⇒ Lodowce górskie i lądolody – Katarzyna Dworczak
⇒ Wpływ działalności człowieka na hydrosferę – Katarzyna Dworczak
⇒ Will i going to – czasy przyszłe – Sylwia Kowalska-Mandat
⇒ Food safety – bezpieczeństwo w zakresie przechowywania i przygotowywania żywności – Sylwia Kowalska-Mandat
⇒ Alkohole monohydroksylowe – Dominika Grycz
⇒ Sole – Dominika Grycz
⇒ Zmiany w przemyśle na świecie – Marcin Niedzielski
⇒ Rewitalizacja – Marcin Niedzielski
Przykłady dobrych praktyk- pomocne strony i narzędzia np.:
– Wordwall – twórz lepsze narzędzia w krótkim czasie;
– Nieszablonowe narzędzia TIK na kreatywne lekcje –Superbelfrzy RP;
– Genially;
– Kahoot;
– Nawiązanie współpracy i wymiana doświadczeń w grupie Facebook- międzyszkolna Sieć Współpracy – Program Aktywna Tablica;
– Linki.tablica.net.pl;
– Cassflow- chmurowe oprogramowanie do prowadzenia lekcji;
termin |
Szkolenie / konferencja |
uczestnicy |
styczeń – marzec 2023r.; |
szkolenie Rady Pedagogicznej z monitora interaktywnego – prowadzący Marcin Niedzielski |
Rada Pedagogiczna |
19.01.2023r. |
Edukacja na czasie. Technologia. Wyzwania w codziennej pracy – jak wykorzystujemy technologię na co dzień
|
Sylwia Kowalska-Mandat |
14.06.2023r. |
konferencja dla nauczycieli z województwa wielkopolskiego pt. „Wielkopolska – walka i opór” zorganizowana przez Towarzystwo Projektów Edukacyjnych; W projekcie została opracowana, przez specjalistów w swoich dziedzinach – historyków, nauczycieli i metodyków, lekcja multimedialna |
AgnieszkaWojtkowiak-Kochańska Michał Walkowiak |
19.06.2023r. |
Cassflow- chmurowe oprogramowanie do prowadzenia lekcji |
A.Wojtkowiak-Kochańska , Katarzyna Dworczak, Marcin Niedzielski, Monika Raczkowska, Dominka Grycz. |
Wnioski ze sprawozdania do organu prowadzącego
1/ Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się:
Doposażenie szkoły w monitory interaktywne w ramach Programu umożliwiło szersze wykorzystanie TIK i przyczyniło się do zmiany metod pracy z form podających na aktywizujące. Monitory interaktywne umożliwiły nauczycielom m.in. prezentację własnych materiałów, korzystanie z e-podręczników i platform edukacyjnych. Nauczyciele mogli wykazać się kreatywnością i innowacyjnością, dzięki temu uczniowie mogli aktywnie uczestniczyć w zajęciach .Chętnie czytali teksty wykorzystaniem monitora, rozwiązywali zadania matematyczne, chemiczne, dzięki programom multimedialnym, grom dydaktycznym, filmom edukacyjnym, częściej angażowali się na zajęciach edukacyjnych. Warto zwrócić uwagę, ze nawet uczniowie słabsi chętniej uczestniczyli w lekcjach, podczas których mogli uczyć się z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi, a dzięki temu szybciej przyswoili i utrwalili trudniejsze zagadnienia. Wszyscy uczniowie korzystający na zajęciach z monitora interaktywnego, poszerzyli i wzbogacili swoją wiedzę ,utrwalili poznane wiadomości i umiejętności, jednocześnie podnieśli swoje kompetencje w zakresie użycia TIK. Podsumowując należy zaznaczyć, szersze wykorzystanie TIK przyczyniło się do upowszechnienia interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów, a tym samym wspomogło proces kształcenia kompetencji informatycznych, zainicjowało wewnątrzszkolną i międzyszkolną współpracę nauczycieli .Nowoczesne technologie zwiększyły też motywację nauczycieli i uczniów oraz zapewniły nowe doświadczenia w procesie edukacji.
2/ Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu
Na początku pewnym problemem w realizacji Programu był zróżnicowany poziom umiejętności nauczycieli oraz uczniów w pracy z wykorzystaniem monitora interaktywnego. W miarę pracy z technologią i nabierania doświadczenia oraz umiejętności w obsłudze monitorów interaktywnych praca stawała się coraz sprawniejsza i wydajniejsza.
Podczas realizacji Programu problemem okazała się nieefektywna wewnątrzszkolna sieć bezprzewodowej propagacji sygnału internetowego. Zmienna siła sygnału internetowego utrudniała korzystanie z monitorów.
3/ Ocena stopnia realizacji przez szkołę zadań wynikających z udziału w Programie
Szkoła w roku szkolnym 2022/2023 zrealizowała wszystkie zadania wynikające z Programu Aktywna Tablica – edycja 2022;
4/ Wnioski i propozycje do dalszych edycji realizacji Programu
– Warto zadbać o zwiększenie liczby dostępnych monitorów interaktywnych;
– Niezbędne dla pełnego wykorzystania możliwości sprzętu jest zapewnienie dostępu do szybkiego i stabilnego Internetu;
– Kontynuować dobrą praktykę dzielenia się doświadczeniami pomiędzy nauczycielami różnych szkół;
– Rozszerzać ofertę kursów i szkoleń w zakresie TIK.